НАВЧАЛЬНІ ПРОЕКТИ 

7 клас

Навчальний проект №1.

Орієнтовні теми:

1.Видатні вчені-фізики.

2. Фізика в побуті, техніці, виробництві.

3. Спостереження фізичних явищ довкілля.

4. Дифузія в побуті

1. 1   Видатні вчені-фізики

Тип проекту: інформаційний, груповий.

Орієнтовний час проекту: 1 тиждень.

Ключове питання: Хто з учених були творцями фізики?        

Інформаційне поле.

Адреси сайтів з інформацією про відомих учених- фізиків :

  1. http://makoveya1.narod.ru/proektu/bodnar/fizuku/Fizuku.htm;
  2. http://discovery.4uth.gov.ua/d/physics/known-physics;
  3. http://www.chl.kiev.ua/bibliograf/fizika/04.htm;
  4. http://dovidka.biz.ua/vidatni-osobi-ukrayinskoyi-nauki/.

      Ви всі знаєте, що на грошових купюрах друкують зображення видатних і знаменитих людей. А чи знаєте ви, що дуже багато вчених фізиків зображені на грошових купюрах різних країн  світу? Наприклад, на купюрах в

  • 1 фунт стерлінг зображений Ньютон,
  • в 500 датських крон – Нільс Бор,
  • в 1000 польських злотих – Микола Коперник,
  • в 100 грецьких драхм – Демокрит,
  • в 5 ізраїльських шекелей – Ейнштейн,
  • в 2000 італійських лір – Галілео Галілей а, також, на інших купюрах – такі вчені-фізики, як Марконі, Ерстед, лорд Кельвін, Гюйгенс, Резерфорд, Тесла, Вольта, Паскаль та інші

Я думаю, вам цікаво буде дізнатися про цих вчених і їх особистий внесок в розвиток фізики, а також про видатних українських вчених-фізиків,  яких знає весь світ, та їх вклад у розвиток сучасної науки.

Мета проекту. Дослідити внесок видатних учених-фізиків та українських фізиків у розвиток науки; оцінити роль українських творців фізики в освоєнні космічного простору.

Тематичні питання.

·Які вчені були творцями класичної та сучасної  фізики?

·Хто з українських учених-фізиків зробив внесок у розвиток сучасної науки?

·Які українські вчені внесли вагомий вклад у освоєння космічного простору?

·Які відомі фізики були уродженцями Західної України?

Завдання.

І група

Зібрати й систематизувати інформацію про внесок учених, що були творцями класичної  та сучасної фізики (Аристотель, Архімед, І. Ньютон, Г. Галілей, Дж. Максвелл, М. Фарадей, Дж. Джоуль, А. Ейнштейн, М. Планк, Н. Бор, Е. Резерфорд).

ІІ група

Зібрати й систематизувати інформацію про видатних українських учених-фізиків (В.І. Вернадський, Б.Є. Патон, Г. Шарпак, Л.Д. Ландау, І. Пулюй, О.Т. Смакула, Л.В. Шубніков).

ІІІ група

Оцінити досягнення українських учених в освоєнні космічного простору (М.І. Кибальчич, Ю.В. Кондратюк, С.П. Корольов, В.Н. Челомей, М.К. Янгель).

ІV група

Зібрати інформацію про відомих вчених-фізиків, які народилися на  Західній Україні?.

Орієнтовні запитання, які слід розглянути в проекті:

  1. Стисла біографія вченого( найважливіші факти) .
  2. Основні наукові роботи (стисло).
  3. Значення робіт ученого для розвитку науки.
  4. Що вразило (громадські або людські риси, цікаві висловлювання, хобі тощо) в ході знайомства з ученим.
  5. Як вшанований учений.

Портфоліо проекту 

(електронний носій, папка «Видатні вчені-фізики»).

Буклет «Видатні фізики Буковини»

Учнівські презентації: «Внесок українських учених у розвиток фізики», «Досягнення українських учених у освоєнні космічного простору», «Творці фізичної науки».

Орієнтовні критерії оцінювання

Ефективність роботи учнів над проектом оцінюється за такими критеріями:

·             усвідомленість актуальності та значущості теми проекту;

·              глибина дослідження проекту, повнота розкриття теми;

·         характер відносин та взаємодопомоги учасників проекту;

·  уміння аргументувати свої висновки, відповідати на запитання опонентів;

·   оформлення результатів виконаного проекту (презентації):

·              логічність викладення;

·              цікаві художні рішення;

·              оформлення текстової інформації;

·              культура мовлення під час захисту проекту. 

 

1.2  «Спостереження фізичних явищ довкілля».

Тип проекту: дослідницький, груповий.

Орієнтовний час проекту: 2 тижні.

Мета проектуознайомитись із фізичними явищами довкілля, їх властивостями та характеристиками, умовами їх виникнення та існування; дослідити користь та шкоду для людства.

Задачі проекту:

1. зібрати  інформацію про фізичні  явища ;

2. провести  досліди; спостереження   за явищами;

3. зробити висновок та пояснити спостережуване;

4. оформити результат дослідження у вигляді……(!!!!ОБРАТИ ДЛЯ СЕБЕ ЗРУЧНУ ФОРМУ :  мультимедійної презентації, буклету, відеоролику, фізичної газети, публікації, набору листівок, тощо-)

План навчального проекту        

1. Фізичні явища навколо нас.(означення, види, приклади)

2. Фізичні явища навколо нас.

- Чому та за яких умов виникає блискавка?

- Що називається затемненням, як воно відбувається та чому?

- Що являє собою вогонь ?

- Що таке роса?

- Коли можна побачити веселку?

- Що таке міраж? Чи можна його спостерігати не тільки в пустелі?)

3. У країні легенд дивовижних явищ природи.

4. Фізичні явища у віршованих рядках.

Орієнтовні критерії оцінювання

Ефективність роботи учнів над проектом оцінюється за такими критеріями:

·              усвідомленість актуальності та значущості теми проекту;

·              глибина дослідження проекту, повнота розкриття теми;

·              характер відносин та взаємодопомоги учасників проекту;

·   уміння аргументувати свої висновки, відповідати на запитання опонентів;

·              оформлення результатів виконаного проекту (презентації):

·              логічність викладення;

·              цікаві художні рішення;

·              оформлення текстової інформації;

·              культура мовлення під час захисту проекту

План спостереження за механічними явищами

1.       Сформулюйте мету спостереження.

2.       Виберіть обʼєкт спостереження.

3.       Виберіть тіла, відносно яких будете описувати рух обʼєкта.

4.       Виберіть ознаки руху, за зміною яких будете спостерігати.

5.       Складіть таблицю, у якій будете фіксувати ознаки.

6.       Повторіть спостереження з іншим обʼєктом (за пуктами 3-5).

7.       Зробіть висновок, порівнявши рухи вибраних обʼєктів.

8.       Як можна змінити умови руху обʼєктів.

1.3  Дифузія в побуті

Тип проекту: дослідницький, груповий.

Орієнтовний час проекту: 1 тиждень.

Ключове питання: Як відбувається дифузія в побуті?

               Інформаційне поле.

1.      Фізика: підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. /
[В.Г. Бар’яхтар, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова, Ю. І. Горобець,
І. Ю. Ненашев, О. О. Кірюхіна]; за редакцією Бар’яхтара В. Г., Довгого С. О. – Х.: Вид-во «Ранок», 2015. – 268 с. (§2, с.1, рис. 2.4, 2.5, 2.6).

2.      Янчук В. Довідник школяра: 5-11 кл. / В. Янчук.  Київ: З. Бібік та ін., 2002. – 375 с.

3.      Гончаренко С. У. Фізика: Основні закони і формули. / С. У. Гончаренко.  К.: Либідь, 1996.  48 с.

4. Дифузія [Електронний ресурс] – Режим доступу: uk.wikipedia.org/wiki/ (Схематичне зображення дифузії молекул крізь клітинну мембрану використовуємо для прикладу дифузії).

5.      shkola.ua/book/read/21/page16 (Приклад проведення досліду для спостереження дифузії).

6.      Явище дифузії [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=_s3AuXp4GAY (Для повторення природознавства).

7.      Теплова дифузія [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=QUX-2Sk7LhU (Для самостійного опрацювання учнями).

8.      Застосування явища дифузії у побуті [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://shkolyar.in.ua/vzayemodiya-atomiv-molekul-dyfuziya7.

Мета проекту: дослідити явище дифузії та передбачити його протікання в    процесах, що відбуваються в побуті.

Тематичні питання.

·         Як залежить швидкість проходження дифузії в рідині від температури.

·  Як залежить швидкість проходження дифузії від кількості газу в рідині при однаковій температурі?

·  Від чого залежить швидкість проходження дифузії в газах?

Завдання.

І група

1.           Дослідити залежить швидкість проходження дифузії в рідині від температури.

Обладнання: склянка з гарячою водою, склянка з холодною водою, годинник, перманганат калію або йод.

Інструкція до проведення досліду.

Одночасно у склянки з гарячою та холодною водою капнути по 3 краплі йоду. Спостерігати за поширенням забарвлення води. Помітки на склянках робити кожні 5 хвилин. Зробити висновок та пояснити спостережуване.

2.  Оформити результат дослідження у вигляді відео-презентації, колажу.

ІІ група

   1.Дослідити швидкість проходження дифузії у звичайній і газованій воді при однаковій температурі.

Обладнання: склянки з водою газованою і негазованою, секундомір, фарба акварельна.

Інструкція до проведення досліду.

У склянки з водою одночасно опустити невеликі шматочки фарби; спостерігати за водою у склянках; зробити висновки. Поєднати пояснення цього досліду із процесом прання, створення газованих напоїв.

2. Продумати презентацію результатів дослідження.

          3. Розробити рекомендації щодо створення газованих напоїв.

ІІІ група

1.      Перевірити швидкість проходження дифузії в газах.

Обладнання: вимірювальна стрічка, парфуми, секундомір.

         Інструкція до проведення досліду.

Вимірювальною стрічкою виміряти відстань 5 метрів; поставити мітки через кожен метр; біля кожної мітки стати по одному учню; останній учень розбризкує парфуми, починають відлік часу; кожен учень, який почує запах парфумів подає сигнал учню, який фіксує час; таким чином буде чітко видно залежність швидкості поширення запаху парфумів від відстані.

2. Побудувати графік залежності відстані розповсюдження парфумів від часу. Зробити висновок, та пояснити «парниковий ефект», можливість дихання.

         3. Розробити рекомендації щодо використання аерозолей у побуті.              

         Орієнтовні критерії оцінювання

         Ефективність роботи учнів над проектом оцінюється за такими критеріями:

·              усвідомленість актуальності та значущості теми проекту;

·              глибина дослідження проекту, повнота розкриття теми;

·              характер відносин та взаємодопомоги учасників проекту;

·              уміння аргументувати свої висновки, відповідати на запитання опонентів;

·              оформлення результатів виконаного проекту (презентації):

·              логічність викладення;

·              цікаві художні рішення;

·              оформлення текстової інформації;

·              культура мовлення під час захисту проекту.

1.4   Фізика в побуті, техніці, виробництві

 Тип проекту: практико-орієнтований, груповий.

Орієнтовний час проекту: 1 тиждень.

Ключове питання: Які фізичні явища та процеси використовуються у побутовій техніці та на виробництві?

      Знання фізики має велике значення в різних сферах діяльності людини, дозволяє успішно вирішувати різні технічні проблеми. Без використання законів фізики не було б транспорту, енергетики, сучасної електроніки; людина не змогла б здійснювати польоти в космос. Тож кожен сучасний школяр повинен знати, як досягнення фізики використовуються суспільством.

Пливемо ми по морю на теплоході чи їдемо на автобусі до школи, відправляємося на космічному кораблі в космос чи йдемо в туристичний похід – у будь-якому випадку нашій подорожі допомагають десятки фізичних законів та явищ. На кухні, у ванній, у саду, на заводі – повсюди ми зустрічаємося з фізикою.

Давайте спробуємо розібратися, що дала людині фізика? Краще зрозуміти практичну значимість та провідну роль фізики допоможе проект «Фізика в побуті, техніці, виробництві».

Мета проекту: довести, що від розвитку фізичних знань залежать умови нашого побуту та рівень розвитку техніки та виробництва.

Тематичні питання.

·   Яким би був наш побут без використання досягнень фізики?

· Чи існує виробництво, у якому не використовувалися б фізичні явища

·   Чи застосовуються знання фізики в роботі технічних пристроїв?

Завдання

І група

1.  Виявити досягнення фізики, які використовуються в побуті, та їх вплив на побутові умови.

2.  Надати поради щодо врахування фізичних явищ у побуті.

3.  Скласти «Розумну карту» «Досягнення фізики в побуті».

ІІ група

1.  Скласти перелік відомих вам технічних пристроїв.

2.  Виявити фізичні явища та процеси, які використовуються в роботі цих технічних пристроїв.

3.  Навести загадки про технічні пристрої.

Портфоліо проекту 

(електронний носій, папка «Фізика в побуті, техніці, виробництві»).

Учнівська презентація «Фізика в побуті»;

Буклет «Фізика в техніці» (файл «буклет»). 

Інформаційний бюлетень «Фізика на виробництві» (файл «інформаційний бюлетень»)

Навчальний проект № 2.

Орієнтовні теми:

1. Визначення середньої швидкості нерівномірного руху.

2. Порівняння швидкостей рухів тварин, техніки тощо.

3. Обертальний рух в природі – основа відліку часу.

4. Коливальні процеси в техніці та живій природі.

Для прикладу:

1. Визначення середньої швидкості

нерівномірного руху.

Теоретична частина проекту

1. Вивчення нерівномірного прямолінійного руху — важливе завдання механіки. Нерівномірні рухи в природі, техніці, побуті.

2. Миттєва швидкість — найточніша характеристика нерівномірного прямолінійного руху.

3. Відмінність між середньою і миттєвою швидкостями нерівномірного руху.

4. Обчислення шляху при нерівномірному прямолінійному русі.

5. Методи визначення середньої швидкості нерівномірного прямолінійного руху.

6. Графічне подання нерівномірного прямолінійного руху.

Експериментальна частина проекту

1. Визначити середню швидкість руху дорогою до школи та зі школи.

2. Визначення середньої швидкості руху велосипедиста.

3. Визначення середньої швидкості польоту м’яча.

4. Визначення середньої швидкості бігу на 100 м на уроці фізкультури.

5. Визначення середньої швидкості руху паперового літачка.

6. Довести експериментально, що середня швидкість на всьому шляху не є середнім арифметичним швидкостей тіла на різних ділянках шляху.

7. Спостерігайте і опишіть нерівномірний прямолінійний рух у різних системах відліку.

8. Експериментально перевірте, чи можна, знаючи середню швидкість за певний проміжок часу, знайти шлях, пройдений тілом за будь-який час.

9. Проїдьте в автомобілі деяку відстань. Через кожну хвилину знімайте покази спідометра.

 

Встановіть, чи можливо за цими даними визначити середню швидкість руху автомобіля. Якщо неможливо, то додатково зафіксуйте ті дані, які для цього необхідні.

Навчальний проект № 3.

Орієнтовні теми:

1. Розвиток судно- та повітроплавання

2. Дослід Торрічеллі.

3. Спостереження за зміною атмосферного тиску.

4. Насоси.

5. Сполучені посудини. Фонтани.

Навчальний проект № 4.

Розділ 4. МЕХАНІЧНА РОБОТА ТА ЕНЕРГІЯ

Орієнтовні теми:

1. Становлення і розвиток знань про фізичні основи машин і механізмів.

2. Прості механізми у побутових пристроях.

3. Біомеханіка людини.

 

4. Використання енергії природних джерел.