Золоті правила, що допоможуть закохати учня у ваш предмет

Любов виникає з любові, коли хочу, щоб мене любили, я сам першим люблю (Г.С. Сковорода)
Коли здається, що учні не сприймають інформацію, що їм нецікаво, покажіть їм свою любов до предмету. Ви вчитель, ви - і більш ніхто не зможе запалити вогник в очах школярів на уроці. Як це зробити? Читайте наші правила!

Будь-яке захопливе та продуктивне викладання матеріалу починається з ентузіазму вчителя. Ми не говоримо про різні авторитарні способи змусити дитину вивчати певну дисципліну, мова йде саме про цікавість, любов до предмету. І не стане новиною фраза, що захоплення вчителя передається дітям. Щира любов до своєї роботи є запорукою половини вчительського успіху. А де ще взяти 50%?

Як проходить ваш урок? За конспектом — і пішли? Даремно. У такому разі багато що втрачається. Якщо хочете щось змінити, покращуйте атмосферу на уроці, змінюйте його перебіг, це допоможе поліпшити віддачу учнів.

Пропонуємо вашій увазі приблизний алгоритм проведення уроку, який може стати початком тої самої любові:

  1. Порадуйте клас, перш ніж почати пояснювати (наприклад, скажіть про сюрприз наприкінці уроку, але не обманюйте!).
  2. Заінтригуйте їх.
  3. Поясніть, навіщо їм потрібна нова інформація.
  4. Проявіть та передайте свій захват, захоплення тим, що пояснюєте.
  5. Надайте неочікуваний приклад, але простий і зрозумілий.
  6. Доведіть практичність знань, бо ж найкраще запам’ятовується те, що можна перевірити, використати тут і зараз, чи в повсякденному житті.
  7. Попросіть учнів перефразувати сказане вами, з їх власними прикладами.
  8. Пам’ятайте, важливим є не те, що ви багато знаєте з предмету, і можете про це розказати, а уміння пояснити, навіщо це потрібно учню.

NB! Привітна та доброзичлива атмосфера допоможе зблизити вас з учнями. А якщо останні зрозуміли, що дійсно можуть навчитися дечому корисному, то, вважайте, що майже закохали своїх підопічних у предмет.

Станьте прикладом для наслідування

Діти сприймають усю інформацію – і корисну, і шкідливу для них. У ваших силах знайти спосіб донести до них знання про краще, що є у цьому світі. Покажіть своє захоплення тим, чому ви хочете навчити. Доведено, що навіть складні математичні рівняння легше сприймаються, якщо вчитель пояснює з ентузіазмом, доступними прикладами, наче лише вчора сам сидів за партою та записував усе в зошит.

Розкажіть щось цікаве з предмету не за програмою. Наприклад, коли дев’ятикласники вивчають твори Т. Г. Шевченка, знайдіть хвилинку, щоб повідати про те, яким він був, кого кохав, з ким дружив - покажіть, що він був живою людиною, а не суворим чоловіком з портрету.

Така інформація неодмінно знайде відгук у школярів, особливо, в цей бурхливий для них період. А ви продемонструєте знання глибші, ніж того вимагає програма, більш того, ви покажете, що розумієте потреби і хвилювання підлітків. Будьте послідовним у своїх словах та вчинках та залишайтесь собою.

NB! Покажіть на власному прикладі, що знання — це круто, а знання вашого предмету перетворить дитину на члена закритого клубу, в якому місце лише обраним. Та й самі не втрачайте цікавості, читайте додаткову літературу, поглиблюйте свої знання, продовжуйте вчитися, дізнавайтесь нове, тоді вам буде про що поговорити з учнями та чим їх захопити.

Проаналізуйте свої звички

Навіть якщо тема уроків буде цікавою, є велика вірогідність, що її не сприймуть. На жаль, причиною тому може стати сам вчитель. Діти найменше хочуть отримувати інформацію від педагогів, які зловживають такими проявами:

Агресивність, нетактовність, використання образливих слів: 
– З твоїм розумом тільки двірником йти працювати.

Байдужість та безвідповідальність: 
– Я двічі не повторюю! Не встигли — не мої проблеми.

Несправедливість до окремого учня чи всіх:
– Поки ти хворів, у класі так добре було...

Відсутність поваги до особистості учня:
– Я ж щойно пояснювала! Не можеш задачу розв'язати? Твій брат набагато розумніший за тебе був!.

Небажання вирішувати педагогічні питання: 
– Ніхто не піде додому, поки хтось не зізнається...

Надмірна педантичність:
– Ти неохайно вирвав листок для самостійної, знижую оцінку на два бали!

Із таким підходом до роботи важко сподіватись на прихильність від дітей. Проаналізуйте свою поведінку, нейтралізуйте подразники. Якщо вдасться позбутися недобрих проявів, перерахованих у списку, можна по-новому подивитись на професію. А любов до дітей завжди мотивує вчителя викладатися наповну на уроках.

NB! Усі ми люди, і інколи хочеться зірватися, але не робіть цього на ваших учнях, бо, ймовірно, вас ще довго бачитимуть у кошмарних снах і після закінчення школи.

Дозвольте учням помилятися, але не карайте їх за це

Доведено психологами, страх помилитися може суттєво знизити продуктивність дорослої людини, а що вже говорити про дитину? Звідси й, здавалося б, невмотивовані прохання до батьків не йти до школи, погане самопочуття та, зрештою, погіршення успішності.

Помилятися нормально, це досвід, який веде до вдосконалення. Те, що ви давно знаєте зі свого предмету — лише відкривається для учня. Він може помилитися, але це не значить, що він не здатен осягнути та зрозуміти сказане вами. Допоможіть дитині почуватися вільним на уроці, хай страх помилки не сковує його.

NB! Мотивуйте до пошуку істини, заохочуйте знайти правильні відповіді, а не зупинитися на півдорозі. І тоді є великий шанс, що школяр полюбить ваш предмет так сильно, як любите його ви.

Навчайте мислити, а не зубрити

Навчіть дитину на уроках мислити, будувати логічні ланцюжки. Поясніть, що такий підхід до вивчення предмету у майбутньому гарно зекономить час у процесі підготовки до іспитів чи інших важливих перевірок. Зазубрені правила згодом забудуться, а вміння думати лишиться на все життя. До того ж, ви б хотіли, аби школярі зрозуміли тему чи переказали слово в слово підручник?

До речі, з 2018 року діятимуть нові стандарти та підходи в оцінюванні успішності та якості засвоєння матеріалу. Акцент ставиться на вихованні творчої та вільної людини, а в цьому випадку зубріння аж ніяк не вітається.

NB! Наводьте доступні для дітей приклади, які перетинаються з їх сферою інтересів. Покажіть своїм учням, що ваш предмет вивчатиметься значно простіше, варто лише вдумливо розглядати певну тему та створювати логічні ланцюжки для кращого запам’ятовування. І вони полюблять вас і те, що ви робите.

Щоб діти любили ваш предмет, треба самим ним захоплюватись та докласти трохи зусиль, відкрити дітям безмежний світ окремо взятої дисципліни. Ніхто не говорив, що бути вчителем просто, але за старання подякою буде розуміння, що ви змогли зачепити душу найвибагливіших у світі критиків – дітей.

**************************

 А ви ідеальний вчитель? 

      Кожен вчитель хоче бути хорошим, хтось прагне стати ідеальним. Але які критерії поняття ідеальний? Як взагалі таким стати? Досить непросто знайти ту саму межу. Можливо, все починається з того, що більшість учнів любить вас. А може, й навпаки.

    В одній із шкіл працюють разом два вчителя Mr. Perfect та Mr. Imperfect, обоє стараються, хтось більше, хтось менше. Але успіхи у них приблизно однакові, як і невдачі. Так у чому справа? Кожен хотів стати ідеальним. І коли оприлюднили результати роботи науковців, кожен з педагогів взяв на озброєння нові критерії бездоганного вчителя та почав діяти. Але кожен по-своєму перегинав палицю.

Вчитель має бути доброзичливим та приязним

      Лакмусовим папірцем, який визначає риси гарного вчителя є його приязність та близькість зі школярами. Погодьтесь, непогано, коли учень може довіритися своєму вчителеві без остраху та сумнівів, бо часто старші сприймаються за ворогів. Поводитися зверхньо – неприпустимо. Пригадайте себе у школі, хто вам більше подобався – приязний чи грубий вчитель?

    Mr. Perfect: Він завжди йде назустріч, навіть забуваючи про власні інтереси. Треба почекати, поки учні прийдуть після уроків розказувати вірш? Легко! То нічого, що вдома чекають – обов'язок в першу чергу. Забули принести домашнє завдання? Не страшно, потім здадуть. Mr. Perfect ідеальний для учнів, він наче каганець в темному царстві науки.

      Mr. Imperfect: Йому й на думку не спаде затриматись хоч на хвилину поза робочим часом. Учні мають робити все вчасно, крапка! «Я вчу їх бути дисциплінованими». 45 хвилин уроку – ось і все, решта вже не його проблеми, гасить гніт і йде у своїх справах.

Вчитель має бути яскравою особистістю

    Гарний вчитель має власну індивідуальність. Саме це, мов магніт, притягує учнів, а в результаті – покращує спілкування, взаєморозуміння. Вирізняйтесь з-поміж інших, покажіть, що ви – особистість, навчіть дітей бути такими ж, щоб стати для них авторитетом.

     Mr. Perfect: Його видно здалеку. Він у яскравому райдужному костюмі, якщо смикнути за галстук, то замиготять лампочки (інколи діти так розважаються). Його уроки незабутні, хоча не завжди продуктивні. Прийдешні покоління будуть пам'ятати, хто такий Mr. Perfect (але не питайте, що він викладав).

     Mr. Imperfect: Одного разу його сплутали зі стіною, бо сірий костюм, бліде обличчя дуже гармонійно влились в інтер'єр. Хоча Mr. Imperfect давно звик, що його не помічають ні учні, ні колеги. Власне, він розказує все по плану, справно перевіряє зошити, а хіба ще щось треба?

Вчитель має бути гуру зі свого предмету

     Прогалини в розумінні тої чи іншої програмної теми дуже швидко підірвуть довіру до педагога. Зрештою, робота вчителя – викладати, навчати. Якщо йому самому не вистачає знань з предмету, чи зможе він гідно пояснити тему? Станьте справжнім гуру зі своєї дисципліни, вдосконалюйтесь, будьте в тонусі. Учні це оцінять.

    Mr. Perfect: Його постійно помічають на різних профільних та суміжних конференціях, часто він там доповідач. Він експерт фактично з усіх тем, що стосуються не просто шкільної програми, а й взагалі галузі. Mr. Perfect радо ділиться знаннями з учнями, весь урок можна розказувати, що цікавого було на семінарі, а для ефекту – зацитувати колегу доповідача. «Що? Програма? Та там просто, і нудно, давайте краще розкажу про...».

      Mr. Imperfect: Все в межах програми! «Які ще додаткові питання? Ви щось не зрозуміли? Так нащо вам підручник? Погугліть, все одно з телефонів не вилазите» – важливо сказати це якомога швидше та тікати в учительську. Чого ці діти такі допитливі і такі дурні?

Вчитель має бути легким у спілкуванні

     Дуже важливою рисою гарного вчителя є його навички спілкування. Потрібно бути справжнім  оратором, завдяки цьому можна досягти такої мети:

    Робота на уроці більш продуктивна, інформація сприймається легше.

     Є можливість контролювати клас, який автоматично сконцентрується на тому, що ви говорите.

      Людям подобається слухати тих, хто добре володіє своїм голосом, не використовує слів-паразитів, досить жваво веде розмову.

    Mr. Perfect: Світові не вистачає гарних ораторів! Вчитель врятує всіх! Красномовства йому не займати. Найпростішу фразу може сказати таким чином, що істинний сенс її дійде лише наступного дня. Правда, це стосується і теми уроку також. Джедаї так філігранно не вміють володіти мечем, як Mr. Perfect словом.

    Mr. Imperfect: Джедайський меч в його руках замиготів червоним, а потім взагалі згас. Цей непотріб закинули десь у шафу за дошкою, щоб ніхто не поранився. «Майстерне володіння словом? Ми не на конкурсі ораторів. А учні засинають на уроці, бо в них навантаження велике».

Вчитель має бути здатним вислухати

       Якщо вміння говорити – це срібло, то вміння слухати – золото. У того, хто слухає, завжди багато друзів та шанувальників. Дітям приємно, коли їх можуть вислухати, а не примушують постійно тільки говорити. Коли вчитель розвиває в собі цю здібність, він росте в очах учнів.

     Mr. Perfect: «А ви знаєте, які історії вигадують учні, коли намагаються виправдатись? Завжди вислуховую». До нього завжди можна підійти й поговорити, у будь-який час. Подзвонити вночі спитати про домашку? Справа термінова, і о третій можна!

     Mr. Imperfect: «Кажуть, що вміння слухати – це мистецтво. Як добре, що я фізик і не маю жодного нахилу до вашого мистецтва». Він колись спробував вислуховувати негаразди та переживання учнів, але це так нудно. Все одно нічим не допоможеш, та й хай вчаться вирішувати свої проблеми самостійно, не маленькі вже.

Вчитель має бути з добрим почуттям гумору

       Гарне почуття гумору завжди підкупає. Вчитель, як правило, суттєво старший за учнів. Діти люблять, коли весело. Вони чекають цього на уроці, а коли не отримують – розчаровуються. Важливо, щоб вчитель розумів цю потребу школярів і вмів час від часу сказати якийсь жарт, який би розрядив загальну атмосферу, але зумів не порушити дисципліну.

       Mr. Perfect: У нього на уроці завжди весело, жарти, двері зайвий раз не можна відкрити, бо і в коридорі буде гамірно. Ну то й що? Головне, що атмосфера приязна і ніхто не сумує.

    Mr. Imperfect: «Жартують хай вдома. У нас серйозний предмет! Дістали подвійні листочки і пишемо самостійну!».

Вчитель має бути люблячим (любити в першу чергу дітей, а потім – свою роботу)

     Це остання і найважливіша ознака. Любов до дитини об’єднує усі попередньо сказані пункти. Учні розуміють, коли їх люблять, та віддячують тим же. Зрештою, це неодмінно покращить роботу та результати навчання.

      Mr. Perfect: «Кожен учень для мене, наче рідна дитина, переймаюсь їх проблемами сильніше за свої. Багато пробачаю їм. Так і треба, любов саме так проявляється. Головне, щоб усім було добре».

      Mr. Imperfect: «Навіщо любити дітей? Їх треба навчати, а люблять їх хай батьки. А робота моя мені подобається, так… Думаю, що я ідеальний вчитель, необхідно терміново зателефонувати до Франції в Міжнародне бюро мір та ваги, щоб виступити в якості еталону».

А тепер серйозно

      Істина десь посередині. Крайнощі у будь-який бік недоречні, а інколи й шкідливі. Не треба бути ідеальним, потрібно просто прагнути ставати кращим, працювати над цим щодня. Сподіваємось, стаття допоможе вам зрозуміти, в якому напрямку розвиватись, чи упевнитись, що ви дійсно гарний вчитель. Людина прекрасна тим, що може змінюватись протягом життя, то ж, ніколи не пізно стати улюбленим учителем ваших учнів.

У вихованні дітей повинен бути баланс між інтелектуальною свободою та дисциплінованою суворістю.

************************************

СПИСУВАННЯ ГІРШЕ ЗА ПАЛІННЯ

АБО БРЕХНЯ ЯК ЗАХИСТ ВІД ДОРОСЛИХ

     Рекомендацій як кинути курити існує безліч, а як позбавитись учням від дурної звички списувати - з вогнем не знайти. Перевіряю контрольні роботи...Чотири варіанти, в неті їх розв'язків не знайти, але щось подібне можна. Розкладаю учнівські роботи по варіантам. Частина робіт отримує такі записи: "копія роботи....(вказую прізвище)", "списано з помилками", "роз'язок взятий з інтернету подібної задачі". Виявити це не складно, бо, як правило, учні копіюють і помилки, і описки, і усіляки закарлючки, приймаючи їх за щось розумне і потрібне. Тим більше це просто, коли вони знаходять формулу в інтернеті, а компьютерний набір досить специфічний і, наприклад, діагональну риску дробу вони переписують вже у своєму досить дивному варіанті. За спритність і нестримне бажання за будь-яку ціну отримати бал учнів можна відзначити, звісно,не зрозуміло як саме і точно це не є критерієм оцінювання контрольної роботи з фізики.

Будь-які заклики працювати самостійно, поважати свою інтелектуальну власність та інших, довіряти перш за все собі, а не сусіду по варіанту, чи інтернету, терплять фіаско. Думаю, проворні школярі у найближчому майбутньому для списування поміняють гаджети на безпілотні літальні апарати і шпигунське обладнання. Що тоді будемо робити?

P.S. У Китаї широко обговорюється ноу-хау освітян з провінції Аньхой, які вирішили боротися з проблемою списування в шкільних класах за допомогою капелюхів з газет. Може і нам спробувати? Є варанти капелюхів?

Цікаві думки

 (Цікаво знати)

                  Мати Тереза 

Люди бувають нерозумними, нелогічними та егоїстичними.

І все ж люби їх!

Коли ти твориш добро, то люди будуть звинувачувати тебе у затаєнній особистій користі і самолюбстві.

І все ж виявляй доброту!

Якщо ти досягнув успіху, то в тебе може з’явитися багато фальшивих друзів і справжніх ворогів.

І все ж досягай успіху!

Якщо ти чесний і відвертий, то люди будуть обманювати тебе.

І все ж будь чесним і відвертим!

Те, що ти будував роками, може бути зруйноване в одну мить.

І все ж будуй!

Люди потребують допомоги, але вони згодом дорікатимуть тобі за неї.

І все ж допомагай людям!

Якщо ти досягнув безмежного щастя, тобі будуть заздрити.

І все ж будь щасливим!

Добро, яке ти зробив сьогодні, люди забудуть завтра.

І все ж твори добро!

Ділися з людьми кращим, що в тебе є, і цього, напевно, ніколи не буде достатньо.

І все ж ділися найкращим!

Зрештою, ти сам переконаєшся,

що все це між тобою і Богом

і ніколи не було між тобою і ними.

Чому люди спрямовують усі свої зусилля тільки на те, щоб заробити побільше грошей, задовольнити свої пристрасті, смачно поїсти ? Згадайте, для чого ви прийшли в цей світ. Подивіться, що ви зробили в житті з любові до близького, для духу й світла у світі. 

                  Іван Павло II 

Мусите від себе вимагати, навіть якщо інші від вас не вимагають.

Те, що нас єднає, більше від того, що нас ділить.

Українці, в родючу землю Ваших традицій заглиблюється коріння Вашого майбутнього.

Якщо хочеш знайти джерело – маєш йти вгору, проти течії.

 

     

 Грушевський Михайло Сергійович 

Рано набравши охоти до читання, позбавлений дитячого товариства, вiдiрваний вiд грунту, я виростав серед мрiй i фантазiй, замкненим в собi вiдлюком.

 

 

Біда України у тому, що нею керують ті, кому вона не потрібна.

 

 

 

 

Костенко Ліна Василівна

   Чого хвилюються народи

І люди замишляють зло?

                                                                       Хто їм сказав: «Вінець природи»?

                                                                            Хіба для них її чоло?

 Муратов Ігор Леонтійович

   

В сяйві недосяжного зеніту

Суть твоєї вищої краси,

Музико довколишнього світу,

Вічності й Хвилини голоси!

 

 

 

 Симоненко Василь Андрійович

   

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.